Sommarresan 2023

SOMMARRESAN - lördagen 3 juni 2023

Årets resa går mot Varberg där vi besöker tre olika väldigt intressanta trädgårdar.

Vi har valt att begränsa oss till ett mindre antal trädgårdar för att få bättre med tid på respektive ställe.

Vi besöker också en handelsträdgård - Höråsens plantskola i Tvååker.

Några bilder från den första trädgården vi ska besöka i Kungssäter.

Så här beskriver Christina Öberg Olsson sin trädgård:

Stor trädgård ca. 8000 kvm. med många rum omgärdad av en halv kilometer häckar. Trädgården utökas och förändras ständigt.

Det skall finnas något nytt varje år.

Nästa trädgård

Gustav Settervik i Varberg

Inspirerande villaträdgård med fruktträd i spalje, pergola kring en bastu, vackra träd som kopparlönn, rönnsumak, magnolia och mullbärsträd. Egenbyggt rullande växthus på hjul på uppfarten, murgröna formar en trädgårdstunnel och mycket annat.

Den sista trädgården ligger också i Varberg.

Arne Andersson berättar:

Terrasserad villaträdgård på 3500kvm. omgärdad av stengärdsgårdar. hostor, formklippta idegransbuskar, häckar och buxbom.

Stora träd och prydnadsbuskar av olika slag. Perennrabatter, prydnadsgräs, paraplymagnoliaträd och dammar med vattenfall och fisk.

Bilderna har tillhandahållits av respektive trädgårdsägare.

Information om sommarresan 3 juni 2023

Årets resa går till Varberg.

Plantor finns till försäljning i några av trädgårdarna.

Tider:

Vi åker från gamla biblioteket vid korsningen Drottninggatan - Erik Dahlbergsgatan i Huskvarna 07.00 och beräknar återkomma mellan 19.30-20.00.

Förmiddagsfika:

Ta med eget förmiddagsfika.

Lunch:

Vi äter lunch på Helsjöns folkhögskola i Horred. När du anmäler dig ska du ange om du vill ha kött, fisk eller vegetariskt eller har behov av annan specialkost.

Pris:

500 kronor. Betalning sker på bankgiro 5052-8702 efter att du har fått bekräftelse på att du har fått plats. Om du lämnar återbud senare än 5 dagar innan resan återbetalas endast 250 kronor om platsen inte kan erbjudas  till någon från reservlistan. I priset ingår bussresa, eventuella avgifter för trädgårdsbesök, lunch och eftermiddagsfika.

Anmälan: Anmälan gör du på info@huskvarnatradgardsforening mellan 1 - 15 maj 2023. OBS anmälan tas endast emot på detta sätt.